טלפון ליצירת קשר 052-2845474
צור קשר

חרדה פרפקציוניזם ופחד מטעויות

חרדה פרפקציוניזם ופחד מטעויות
Perfectionism-Anxiety
  • אורית צוקר Ph.D T.C
  • מאת: אורית צוקר Ph.D
  • |
  • עודכן לאחרונה: יוני 19, 2019

מה הקשר בין חרדה לפרפקציוניזם? ובכן, הקשר הוא רב.
פרפקציוניזם בהגדרתו הוא צורך המבטא שאיפה למושלמות.
כשאדם מתמודד עם פרפקציוניזם, שום דבר לעולם אינו מספיק טוב בשבילו, סביר להניח שהוא נמצא תחת ביקורת מתמדת של עצמו. הפרפקציוניסט הוא המבקר החמור ביותר של עצמו, הוא נוזף בעצמו באופן קבוע ותמיד מרגיש כי נכשל בניסיון לעמוד בדרישות.

דורית מבלה שעות על גבי שעות כשהיא בודקת בדיקות חוזרות ונשנות את הדו"חות שהיא אמורה להגיש לבוס שלה. דו"חות אשר יש להשקיע בהם בין שעה לשעתיים, גוזלים ממנה שעות רבות – היא בודקת שוב ושוב וללא הרף את מה שכתבה גם שעות רבות אחרי שלמעשה הדו"ח כבר מוכן. היא חוששת מכך שעשויות להיות טעויות בדו"ח שהכינה ולכן לא מסוגלת לעצור.

החרדה מפני טעויות

דורית חרדה מטעויות – יש קול קטן בראשה שלוחש לה כי אסור שיהיו לה טעויות, שהדו"ח הוא כל כך חשוב וכל טעות היא הרת גורל ולכן אסור לה לטעות. עוד יותר מכך היא חרדה מפני הביקורת שלדעתה בטוח תופנה אליה ברגע שהטעויות שלה יתגלו. הצורך שלה במושלמות גורם לכך שהחיים שלה יהיו לא מושלמים בכלל. דורית סובלת סבל רב, היא יודעת שהיא מבזבזת זמן רב מדי על אותו הדבר ומונעת מעצמה להתפנות לעניינים אחרים ו/או חדשים. הביקורת שלה כלפי עצמה גורמת לה לחוויית ערך עצמי נמוכה שמקבלת ביטוי מול חבריה וחבריה לעבודה.

דורית מתקשה להבחין בין עיקר לתפל, היא לחוצה רוב הזמן ומפתחת מיגרנות ומעיים רגיזים. דורית חיה בחרדה – באופן אירוני השאיפה שלה למושלמות מתורגמת לבינוניות… למה? כי היא לא מעזה, כי היא נמנעת ממצבים בהם היא עשויה להצטייר או לבצע דבר מה באופן בלתי מושלם.

אמנם היא מכוונת את עצמה להצטיינות ועמידה בסטנדרטים גבוהים אבל החרדה מכישלון, החרדה מכך שלא תוכל לעמוד בסטנדרטים שהיא עצמה מציבה, גוררת תוצאה הפוכה. קשה לה לעבוד כחלק מצוות, קשה לה להתמקד בעיקר ולא בתפל, קשה לה להודות בטעויות והביקורתיות הרבה שלה גורמת לחיכוכים ולריחוק.

הרגש המלווה אותה הוא בעיקר אשמה:
"אני לא מספיק טובה…"
"יכולתי יותר…"

כיצד ניתן לטפל בפרפקציוניזם?

פרפקציוניזם בדרך כלל מלווה בחרדה מפני טעויות או מצבים בהם נחשפים משגים. זו חרדה שגורמת להסתרה, לקפדנות יתר, לביטול של שעות רבות ולעתים ימים מיותרים על אותו עניין. הדרך להתמודד עם חרדה זו היא דרך אשר עם הזמן תביא להכרה בכך שהתוצאות אינן גרועות כפי שדמיינו.

כדי לעזור לדורית נזהה ונבחן את האמונות הבסיסיות
בהן היא מחזיקה לגבי חוסר הערך וחוסר היכולת שלה:
נזהה, נלמד ונשנה את דפוסי החשיבה אשר מייצרים את החרדה.
נלמד להעריך סיכונים בצורה מדויקת יותר.
נחזק את חווית הערך העצמי שלה.
ניתן מקום לגוף להוביל.

חרדה תמיד מתבטאת בגוף – פרפקציוניזם שמעלה חרדה יקבל ביטוי פיזי. דרך הגוף תלמד דורית לעשות שינוי בתגובות שלה ומכך להוריד את מפלס החרדה. דורית תלמד למתן את הפרפקציוניזם מרמה של חרדה לרמה של גורם מדרבן ממנו תוכל לשאוב סיפוק.

חוששים שגם אתם חווים חרדה עקב פרפקציוניזם?
מעוניינים לטפל בבעיה ולהקל על ביצועיכם בחיים?

אני כאן בכדי לסייע לכם בעניין, מוזמנים לפנות אליי בכל שאלה וסוגיה בנושא.

שתף עם חברים

לייעוץ מקצועי | מלאו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

הודעת WhatsApp