טלפון ליצירת קשר 052-2845474
צור קשר

טיפול בחרדה בתל אביב

טיפול בחרדה בתל אביב
קליניקה אורית צוקר הדר יוסף
  • אורית צוקר Ph.D T.C
  • מאת: אורית צוקר Ph.D
  • |
  • עודכן לאחרונה: אוקטובר 18, 2020

חרדה היא למעשה פחד מן הפחד. חרדה נוצרת מתוך תגובה אל פחד ותופעותיו, מתוך ניסיון לשלוט בפחד, לדחוף אותו הרחק ממני ולא לחוות אותו.

רגש שדורש ביטוי ונחסם באמצעים פיזיים, בדרך כלל על ידי כיווץ הסרעפת ובנשימה מהירה ושטוחה, גורם  לחסימות בזרימות הטבעיות המתרחשות בגוף, אשר יגרמו להחרפת התופעות המלוות פחד. לעתים התופעות הופכות להיות כל כך חריפות עד שהגוף מקבל מסר שישנו איום על חייו למרות שאין קשר בכך למציאות.לדוגמה חסימה בזרימה של אנרגיית הנשימה – כשאנו שואפים הרבה אנחנו למעשה מכניסים יותר פנימה, ככל שננשום יותר עמוק כך נחווה דברים יותר עמוק. הגיוני כי אדם אשר חווה משהו שמפחיד אותו ינשום מעט ושטוח על מנת לצמצם את גבולות החוויה. הפחד מלבטא פחד יגרור נשימה קטנה עוד יותר. זרימה של נשימה תהיה כל כך לא תקינה עד שיתכן ויופיעו סחרחורות, תחושה של חנק ובמקרים קיצוניים של מוות העומד לבוא.

הניסיונות לא לחוות פחד ולשלוט בפחד אשר תופעותיו הטבעיות נחוות כחוסר שליטה, יצרו חסימות בפעילות חיונית המתרחשת בגוף באופן טבעי (כמו נשימה), החסימות הללו יצרו סימפטומים גופניים מידיים. האדם חווה את הסימפטומים, הם מפחידים אותו אף יותר וכך מכניס עצמו למצב של חרדה. אחרי התקף חרדה אחד הופך האדם להיות דרוך, הוא “מכין את עצמו” לסצנה הבאה. האדם חי יומיום כשהוא מחזיק את גופו במצב הכן. הוא מכווץ את הסרעפת באופן קבוע, את החזה את הצוואר בניסיון להיות מוכן. החזקה כזו של הגוף לאורך זמן, הציפייה התמידית והפחד מהפעם הבאה יגררו בהכרח תחושה של עייפות, חוסר שקט ורגזנות, לא רק כחלק מן ההתקף אלא כחלק מחייו היום יומיים. ככה הסימפטומים הגופניים הופכים להיות יומיומיים רמת החרדה שומרת על עצמה בחיי היומיום ולעתים אף מגבירה את עצמה עם הזמן שכן לאורך זמן החסימות בזרימות הגוף הטבעיות, עקב כיווץ ואחזקה מקובעת של איברים, ישפיעו על מצב הגוף.

חרדה היא תופעה המשלבת תהליכים מנטלים פיזיים והתנהגותיים ויש להתייחס אל כולם כשאנו מטפלים בה. למרות המודעות לעובדה כי בכל הפרעות החרדה הסימפטומים הפיזיים הם חלק בלתי נפרד מן התופעה, לשיטות הטיפול הנפוצות אין התייחסות אמתית אליהם. הסימפטומים הפיזיים נתפסים בתוך הטיפול בחרדות כתופעת לוואי ולא כחלק ממה שמרכיב את התופעה לה אנו קוראים חרדה.

חרדות – הידיעה, ההבנה והטיפול שלי

אדם גם אם יודה בינו לבין עצמו כי אמנם הגישה שלו המביאה אותו למצב של חרדה היא גישה שגויה, עדיין לא יוכל לשנות אותה היות ואת הגישה הוא מחזיק גם בגופו ולא רק בראשו. הידיעה וההבנה הם מקום חשוב להתחיל ממנו, אך על מנת ליישם את ההבנה עלינו ללמוד עוד משהו. לסימפטומים הפיזיים תפקיד מרכזי בתוך אותה תגובה קבועה של אדם אל סיטואציה של פחד אשר מגרה אותה. הסימפטומים הם ביטוי לפעולה שעושה אותו אדם אשר מפריעה לפעילות התקינה של גופו. כדי להפנות את תשומת ליבו אל אותה הפרעה יש להפנות את תשומת ליבו אל מה שנעשה בגופו. במגע ספציפי, תומך ומכוון יוכל פחד והתחושות המלוות אותו לעלות אל פני השטח ללא הפרעה, לפחד תהיה אפשרות לזרום בגוף על כל תופעותיו ומתוך כך יוכל האדם ללמוד נקודת התייחסות וגישה חדשה אל פחד, כזו אשר תשרת אותו בצורה הטובה ביותר. רבים כבר יודעים ומסכימים כי המפתח לריפוי הוא באדם עצמו. פחד וכאב הם כוחות אשר יהיו חלק מחיינו תמיד. רק גישה אשר מלמדת את האדם איך עוברים דרכם, עשויה להביא את האדם אל המקום בו הוא הופך להיות המרפא של עצמו. אין ספק כי קל יותר להיות מטופל מאשר תלמיד – תלמיד נדרש למעורבות ולמוטיבציה, לתלמיד יש מחויבות ואחריות אישית – מטופל אינו נדרש כמעט לדבר. כשתסכים להפוך ממטופל לתלמיד, תעלה על דרך חדשה של ריפוי. למידה מכוונת את הגוף ואת מה שקורה בו, למידה של האדם את עצמו דרך גופו, תאפשר לו מרחב חדש של חוויה.

הקליניקה לטיפול בחרדה בתל אביב נמצאת בשכונת הדר יוסף הפסטורלית והשקטה. האווירה רגועה, נעימה ומזמינה ריפוי. החניה בשפע.

הטיפול אינו פסיכולוגי ו/או רפואי

שתף עם חברים

לייעוץ מקצועי | מלאו פרטים ואחזור אליכם בהקדם

הודעת WhatsApp